Nou projecte: Museu de la mar

Des de fa un parell d’anys s’està treballant en un nou projecte: el Museu de la Mar d’Eivissa, per l'impuls del Consell Insular d’Eivissa, conjuntament amb el Govern de les Illes Balears, l’Ajuntament d’Eivissa i l’Autoritat Portuària, institucions que formen part de la Comissió de Seguiment que promou el projecte. Això sense deixar de banda la il·lusió i l’empenta de l’Associació Maritimocultural d’Eivissa, vertadera plataforma social que l'ha promogut i que treballa per tal que aquest museu de la mar sigui una realitat. El Museu de la Mar d’Eivissa té tres parts principals:

Part expositiva a l’edifici de l’antic Pòsit de Pescadors

Part exterior des del monument als Corsaris fins al mur on s’instal·laran tòtems informatius i algunes peces susceptibles d’estar a l’exterior

Museu flotant: línia d’amarraments arran del mur on s’ubicaran llaüts, xalanes, bots... tots tipus d’embarcacions tradicionals de la Mediterrània

El Museu de la Mar ja té el projecte museològic i el projecte museogràfic executiu, així com també el projecte arquitectònic de rehabilitació i adequació de l’edifici, que és propietat de l’Ajuntament d’Eivissa i que properament serà cedit al Consell Insular d’Eivissa per a aquest fi. Durant el 2019, es va comptar amb ajut econòmic del Govern de les Illes Balears, contribució que es preveu que continuï durant tota la construcció del Museu, així com també està prevista la participació d’Autoritat Portuària per als amarraments de les embarcacions tradicionals i l’adequació de l’àrea. Paral·lelament l’Associació Maritimocultural segueix fent una feina de recuperació, foment i promoció de la navegació tradicional, sense oblidar el seu projecte estrella: la recuperació de la balandra Reina del Mar.

El Museu Etnogràfic d’Eivissa, des de fa anys, està recopilant fons patrimonial susceptible de formar part del fons museogràfic de tema marítim, nàutic, pesquer i de navegació. El maig de 2019 ja es va fer una primera exposició a l’esmentat edifici per tal de començar a visualitzar el Museu de la Mar i també es va organitzar una Trobada d’Embarcacions Tradicionals que tengué un ampli ressò i la participació d'embarcacions de la resta de les Balears i també de Catalunya, el País Basc...